onsdag den 23. oktober 2013

Dans og kreativ bevægelse på skoleskemaet

Projekt - Kreative Børn


Lærere fra Hotherskolen har været på dansekursus som blev afholdt af danseinstruktører fra Dansehallerne, og har sat dans og kreativ bevægelse på skoleskemaet. I slutningen af september har 5a. og 5b.’s elever haft et workshopforløb over et par dage med dansere fra Dansehallerne som inspirerende frontfigurer.

Hotherskolen har givet plads til en mindre dyrket disciplin – dans. Karina Danielsen, en af de deltagende lærere, mener, at workshoppen bedre kunne beskrives som kreativ bevægelse, da det ikke var en danseworkshop i traditionel betydning, men brugt som et redskab til at udtrykke sig på.  

Karina fortæller: ” Alle mødte op - bevægelserne gik i gang: sammen, to og to, og i grupper.  Alle de elever, som vi troede ville holde sig tilbage, som de normalt gør - gav den fuld gas.  Alle var glade, klar til næste udfordring.”



Sammen med lærerne skulle eleverne ”danse” sig vej til en bedre trivsel i klassen. Den skulle gøre dem opmærksomme på deres egen og andres kreativitet og mulighed for at udtrykke den frit i dagligdagen.  

”Da vi evaluerede var det forskellige ting, de kunne lide, men faktisk ikke noget de ikke kunne lide, også selvom vores instruktør havde brugt ordet "dans". Vi har siden brugt nogle af elementerne i dansktimerne og i idræt, og eleverne genkender og bruger dem med glæde,” tilføjer Karina.

Workshoppen er en del af projektet Kreative Børn, som Stevns Kommune og 11 andre kommuner deltager i under kulturaftalen KulturMetropolØresund. Tanken bag projektet er at give løft og inspiration til lokalt at kunne bl.a. indarbejde de kreative fag i skoleskemaerne, og bruge det til at styrke børns generelle kompetencer.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar