Lærere fra
Hotherskolen har været på dansekursus som blev afholdt af danseinstruktører fra
Dansehallerne, og har sat dans og kreativ bevægelse på skoleskemaet. I
slutningen af september har 5a. og 5b.’s elever haft et workshopforløb over et
par dage med dansere fra Dansehallerne som inspirerende frontfigurer.
Hotherskolen
har givet plads til en mindre dyrket disciplin – dans. Karina
Danielsen, en af de deltagende lærere, mener, at workshoppen bedre kunne
beskrives som kreativ bevægelse, da det ikke var en danseworkshop i traditionel
betydning, men brugt som et redskab til at udtrykke sig på.
Karina
fortæller: ” Alle mødte op - bevægelserne gik i gang: sammen, to og to, og
i grupper. Alle de elever, som
vi troede ville holde sig tilbage, som de normalt gør - gav den fuld
gas. Alle var glade, klar til næste
udfordring.”
Sammen med
lærerne skulle eleverne ”danse” sig vej til en bedre trivsel i klassen. Den
skulle gøre dem opmærksomme på deres egen og andres kreativitet og mulighed for
at udtrykke den frit i dagligdagen.
”Da vi evaluerede var det forskellige ting, de kunne lide,
men faktisk ikke noget de ikke kunne lide, også selvom vores instruktør
havde brugt ordet "dans". Vi har siden brugt nogle af
elementerne i dansktimerne og i idræt, og eleverne genkender og
bruger dem med glæde,” tilføjer Karina.
Workshoppen er en del af projektet Kreative Børn, som Stevns
Kommune og 11 andre kommuner deltager i under kulturaftalen
KulturMetropolØresund. Tanken bag projektet er at give løft og inspiration til
lokalt at kunne bl.a. indarbejde de kreative fag i skoleskemaerne, og bruge det
til at styrke børns generelle kompetencer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar